tiistai 11. huhtikuuta 2017

Autuasta on antaa





Ap.t 20: 35. Kaikin tavoin olen teille osoittanut, että näin, työtä tehden, tulee huolehtia vähäosaisista muistaen Herran Jeesuksen omat sanat: 'Autuaampi on antaa kuin ottaa.' "

1 Tess 4: 11. Pitäkää kunnia-asiananne, että elätte hiljaisuudessa, toimitatte omia tehtäviänne ja teette työtä omilla käsillänne, niin kuin olemme teitä käskeneet.

Nämä raamatunjakeet vie meidät pienelle paikalle. Ainakin itse huomaan usein olevani enemmän ottaja.

Ottamassa huomionosoituksia, lahjoja ja kaikkea hyvää. On paljon vaativampaa olla antajan asemassa. Jumalan rakkaus vie meidät antajan paikalle. Jumalan hyvyys ja armo tuo sydämiimme syvän luottamuksen Jumalan huolenpitoon.

Tehkää työtä ja antakaa vähäosaisille. Tämä kehoitus tulee useassa kohdassa raamatussa esiin. Antaminen lisää luottamustamme Jumalaan. Antaminen pehmentää meidän kovat sydämemme. Kun opimme sydämestämme antamaan siten, ettei se ole enää vaatimus tai velvollisuus vaan ilo, niin olemme päässeet todella pikälle Jumalan tuntemisessa.

Raamattu sanoo, antaessaan me saamme. Tämä totuus tulee monessa tilanteessa voitoksemme. Jos olemme vaatimassa vain itsellemme, se saa meidät kateelliseksi, katkeraksi ja tyytymättömäksi. Meillä on aina liian vähän ja muilla on enemmän. 

Avioliitossa jos olemme ottava osapuoli, niin emme koskaan saa tarpeeksi. Puoliso ei huomioi minua. Puoliso ei arvosta minua. Puoliso ei kunnioita minua. Näitä riittää lukematon määrä.

Antaessamme rakkautta, huolenpitoa ja kunnioitusta huomaamme saavamme sitä valtavasti itse. Tämä koskee myös asenteessamme seurakunnassa. Minä en saa sieltä mitään. Kukaan ei huomioi minua. Raamattu sanookin, jokaisella on jotain annettavaa. Meitä kutsutaan antajan paikalle kasvamaan pois ottajan asenteesta.

                    Osaisimmepa levätä Jumalan armossa kuten eläimet ja nauttia nyt hetkestä.
                                      Voimme antaa lahjamme Jumalan käyttöön.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti